My mind is my shelter

Felicia

Lucrarea iubirii: Metafizica femeii slabe cu sânii mici

Margaret Keane

„Femeia pe care am definit-o ca ‘femeia slabă cu sânii mici‘ domnește ca stăpână în urzeala relațională a societăților moderne. Să încercăm să înțelegem acest paradox și să desemnăm responsabilul.

Ipoteza I
Responsabilul ar fi bărbatul, masculul de azi, a cărui degenerare fizică nu mai trebuie demonstrată. (…) Acest mascul (…), destabilizat de combativitatea actuală a femeilor, este înclinat să caute o parteneră pe care să o poată domina, măcar prin corpolența lui. De unde preferința pentru femeile copii.

Ipoteza II
Propagarea excepțională a ‘femeii slabe cu sânii mici‘ se datorează declinului general al societății occidentale. Decăderea oricărei civilizații se caracterizează prin nivelarea, confundarea și distrugerea ierarhiilor, opozițiilor și contrastelor care constituiau, odinioară, forța și complexitatea ei vie. Astăzi, în amestecul frenetic al raselor, claselor, vârstelor și sexelor ‘femeia-adolescentă‘ apare ca fiind cea mai adaptată la această egalizare.

Ipoteza III
Această fluctuație a raportului între sexe ar fi imputabilă feminismului. Mulți analiști (și câțiva romancieri) susțin asta. Nemaivoind să fie un obiect (mai ales un obiect sexual) femeia a înlăturat treptat tot ceea ce, în feminitatea ei, putea fi obiectualizat, fetișizat erotic. Corpul său a fost victima principală, aplatizat în acest elan de nediferențiere. Gata cu curba cărnoasă a coapselor, lățimea voluptuoasă a crupei, rotunjimea feselor, greutatea sânilor. Sexul feminim s-a redus la o unică urmă vizibilă: sexul, în sensul genito-urinar al termenului. Din acest punct de vedere, femeia adolescentă este o femeie ideală.

Ipoteza IV
Această femeie ideală este rezultatul infantilizării societății occidentale contemporane. Acestui proces i-au fost deja analizate, în nenumărate rânduri, principalele componente: Jocul – care invadează toate sferele vieții sociale, de la cultul obscen (…) al fotbalului și tenisului până la politica spectacol; Fabricarea actualității de către televiziune, virtualizarea – care permite confundarea bombardamentelor reale cu jocurile electronice etc. Masculul occidental, infantilizat de aceste jocuri și de statul-providență, vrea să se joace și de-a sexul. Recade în copilărie și caută o parteneră cu care n-a avut pasiunea sau îndrăzneala să o facă în prima tinerețe. O femeie-adolescentă. Această ‘femeie slabă cu sânii mici‘, sex-simbol al regresiunii infantile la cvadragenarii în pantaloni scurți.

Ipoteza V
Femeia adolescentă domnește pentru ca ne permite să uităm de moarte. Subiect tabu în societatea actuală, înconjurat de o mie de ipocrizii restorice („vârsta a patra”, „sfârșitul vieții”), moartea nu are putere asupra femeii adolescente, deoarece aceasta nu îmbătrânește. Ea se usucă ușor, foarte încet, atâta tot. (…) Un înveliș fizic, redus la minimul funcțional și care, desigur, se îngălbenește puțin, cu timpul, se ridează delicat, fără să intervină vreo schimbare majoră. Femeia-adolescentă neagă Timpul.

Femeile cu sânii mari și corpuri extreme îmbătrânesc, se știe, cu vizibilitatea spectaculoasă a cataclismelor. Fiecare vârstă din viața trupului lor este o epocă marcantă, dramatică. Prăbușirea unui piept greu și frumos este comparabilă cu scufundarea unei Atlantide, declinul frumuseții lor cu moartea unei galaxii. Trupul lor personifică Timpul.

La ‘femeia slabă cu sânii mici‘ nu există nimic care să se poată prăbuși. Învelișul ei corporal rămâne aproape intact, frumos mumificat, până în seara vieții ei. Ca buchetele de imortele uitate într-o vază, pe o măsuță prăfuită.

Și mai pertinentă decât această comparație florală ar fi metafora anotimpurilor. Femeile carnale te duc cu gândul la o climă cu anotimpuri clare: o primăvară strălucitoare, o vară toridă, o toamnă ale cărei culori violente luptă cu apropierea unei ierni funebre.
Femeile adolescente au, în loc de anotimpuri, o primăvară incoloră, care se transformă imperceptibil într-o vară fără soare, apoi într-o toamnă spălăcită, care nici nu se deosebește de o iarnă calduță și foarte cenușie…

Femeia-adolescentă (…) știe să debranșeze mecanismul timpului. Prețul este mare: imposibilitatea de a iubi. Căci iubirea nu este nimic fără viziunea extatică a frumuseții amenințate în orice clipă de decăderea fizică și de moarte.”

1466273_10151846983779646_2032675357_nGabriel Osmonde (Andrei Makine) – Lucrarea iubirii

Extrase din același volum:
A fi sau a avea
Misterul revelat al vieții

Gabriel Osmonde – Alternastere

Advertisements

Information

This entry was posted on 18/01/2014 by in Books, Inspiring views.
Follow My mind is my shelter on WordPress.com
%d bloggers like this: