My mind is my shelter

Felicia

Așa grăit-a Brancuși: “O, lume! Trezește-te!”

Pasarea in vazduh_Brancusi


“O, lume! Trezește-te! Privește-ți fericirea pe care o distrugi. Caută să te adapi din viața reală ca să cunoști cea mai mare fericire.”

“N-am căutat toată viața decât esența zborului. Zborul, ce fericire!”

“Iubesc tot ceea ce se înalță.”

„Am tot căutat, ani mulți, să ajung să scot din lemn, din bronz, din marmură, acel diamant ascuns – esențialul.

Brancusi_Stool


“Simplitatea este complexitatea rezolvată.”

„Nu căutați formule obscure sau mistere. Eu vă dau bucurie curată.”

“Dumnezeu este peste tot. Dumnezeu este când uiți de tine și când ești umil și când te dăruiești, Dumnezeu este în opera ta. Ea este magică.”

„Cea mai mare fericire este contactul dintre esența noastră și esența eternă.”

“Proporţia interioară – este ultimul adevăr inerent, în absolut toate lucrurile.”

“Prietenia este oglindirea în alter ego.”

“N-am de gând să reprezint hamali greoi, ci ființe descătușate, înaripate.”

Zborul_Brancusi

O pasăre a intrat, odată, prin fereastra Atelierului meu. Și încerca să iasă bătând în geam și nu găsea ieşirea – căci se lovea mereu de sticlă. S-a așezat apoi să se odihnească. Și a încercat din nou și a ieșit. Sculptura este la fel: dacă găsești acel geam (acea ieșire), te ridici înspre cer, intri în împărăția cerurilor…”

“Să nu te urci prea sus pe piramidă. În vârf ajung puțini și sunt repede zvârliți. Viața se află jos, pe pământ.”

“Să faci piatra să cânte pentru umanitate!”

Mainile lui Brancusi


“Cand îți termini lucrul, trebuie să lași uneltele să se odihnească
, astfel încât a doua zi să te invite să continui. Altminteri îți transmit oboseala lor sau se supără.”

“Timpul perfecționează spiritul omenesc și spiritul cere el însuși aceasta.”

“Călătoria în realitate are loc înlăuntrul nostru.”

Nu ne dăm seama ce minune reprezintă viața! E o minune faptul că suntem purtați pe un glob imens, care se învârtește de veacuri prin haos. Existența însăși e plină de atâtea minuni: florile, copacii, frunzele! Ce minune e să trăiești!”

“Cred că ceea ce ne face să trăim cu adevarat este sentimentul permanentei noastre copilării în viață.”

Peste-Brancusi
Când vezi un pește, nu-i așa că nu te gândești la solzii lui? Te gândești la iuțeala lui, la corpul lui scânteietor pe care-l vezi plutind prin apă…Ei bine, chiar asta am încercat eu să exprim. Dacă i-aș fi făcut aripioare, ochi și solzi i-aș fi oprit mișcările și ți l-aș fi înfățișat printr-o mostră sau o formă a realității. Eu vreau doar sclipirea spiritului său.”

“Voi găsi, poate, cândva, o versiune mai bună. Cine poate pretinde că o operă de artă e cu adevărat terminată?”

“Am şlefuit materia pentru a afla linia continuă. Şi cand am constatat că n-o pot afla, m-am oprit, parcă cineva nevăzut mi-a dat peste mâini.”

Brancusi
“Iți amintești povestea din mitologie, despre un zeu care s-a transformat în lebădă, iar Leda s-a îndrăgostit de acea pasăre? Ei bine, eu n-am crezut niciodată așa ceva. Vezi, nu mi-am închipuit vreodată că un bărbat se schimbă în lebădă, o femeie însă da, foarte ușor. O poți recunoaște în această pasăre? Stă în genunchi, aplecată în spate. Acum vezi? Aceste lumini intense au fost sânii ei, capul ei…dar s-au transformat în formele păsării. Pe măsură ce se rotesc, se transformă de-a pururi în viață nouă, ritm nou… Simți asta?”

Printesa Marie Bonaparte si Printesa X_Brancusi
“Statuia mea, înțelegeți, domnule, este femeia, sinteza însăși a femeii, eternul feminin al lui Goethe redus la esență (…) Cinci ani am lucrat, și am simplificat, am făcut materia să spună ceea ce nu se poate rosti. Și ce este, în fond, femeia? Un zâmbet între dantele și fard pe obraji? (…) Nu asta este femeia! Pentru a degaja această entitate, pentru a aduce în domeniul sensibilului acest tip etern de forme efemere, timp de cinci ani am simplificat, am finisat lucrarea. Și cred că, biruind în cele din urmă, am depășit materia. De fapt, e chiar păcat să strici frumusețea unei materii sfredelind mici găuri pentru ochi, sculptând părul, urechile. Și materia mea e atât de frumoasă prin liniile acestea sinuoase, strălucind ca aurul curat și care rezumă într-un singur arhetip toate efigiile feminine de pe pământ“.

“Arta se naște intuitiv, fără rațiune preconcepută, căci ea este rațiunea însăși care nu poate fi explicată a priori.”

“Nu vedeți acești ochi? Profilurile celor doi ochi? Aceste emisfere reprezintă dragostea. Ce rămâne în amintirea celorlalți dupa moarte? Amintirea ochilor, a privirilor cu care ne-am arătat dragostea pentru oameni și pentru lume.”

Domnișoara Pogany_Brancusi


“Arta este o oglindă în care fiecare vede ceea ce gândește.”

„Am voit să pomenesc amintirea tuturor perechilor care s-au iubit pe pământ mai înainte de a-l părăsi.”

 

Sarutul_Brancusi
“Nimic nu poate crește la umbra marilor copaci.”

“Am ascuns în ea curiozitatea mea pentru necunoscut– un ou cu cubulețe mici în clocot pe dinăuntru, o țeastă omenească.”

Inceputul lumii_Brancusi

 

“Când lucrez se pare ca un Absolut se exprimă prin mine, eu, ca persoană, nu mai contez, individul nu are importanță. Aceea este relația artistului cu lumea.”

“Eu nu vreau sa fiu la modă. Ce e la modă, ca moda trece. […] Piatra și bronzul, mai mult chiar decat pânza, se cer spre veacuri, departe…Dacă azi ești contestat, nu-i nimic. Când vei fi înțeles vei rămâne.

Femeie privindu-se in oglinda_Brancusi
„Femeia nu trebuie niciodata dezvăluită – Isis trebuie să rămână acoperită sub cel puțin unul din cele șapte văluri ale ei, sub cel al misterului, care-i face prețuire și nemurire.

“Frumosul fluture a murit sub vitraliul de sus. În zadar am deschis cele două uși mari și cele șase ferestruici.  În zadar cu o prăjină am vrut să-l fac să găsească iesirea. Frumosul fluture, atras de lumină, s-a izbit cu capul de geam până ce a murit.
Așa e și cu noi, când lumina noastră interioară e mai mare decat știința noastră, ne spargem capetele de ziduri de netrecut, când ne-ar fi atât de ușor să găsim ieșirea.

„Pentru că ai tăiat profilul în zig-zag de unghiuri, echivalente, pentru auzul meu, cu intervalele de quartă ale strigătului de cocoş.Cella Delavrancea

Cocosul_Brancusi
„Lucrurile nu sunt greu de făcut. Greu este să te pui în starea de-a le face”

„Stilizată cu austeritate. Epurată de orice amănunte naturaliste. Rugăciunea este o veghe în genunchi. Neprihănita și fermă. Am căutat și am izbutit să ajung la ideea rugăciunii. Eram salvat. Îmi găsisem calea

 

Brancusi_Rugaciune


„Să vezi până departe este una. Să mergi acolo este alta”

„Coloanele mele; am făcut multe, dar doar una a reușit să se ridice spre cer.”

“Suferinţele îl întăresc pe om, şi sunt mai necesare decât orice plăcere, pentru formarea unui mare caracter.”

„Nu putem să-l ajungem niciodată pe Dumnezeu, însă curajul de a călători spre El este important”

Endless_column_brancusi_4


„Viața se aseamănă cu o spirală. Nu știm în ce direcție este ținta ei, dar trebuie să mergem în direcția pe care o credem cea justă”

“Dumnezeu și Diavolul nu viețuiesc separați, în lucruri, ci coexistă pretutindeni și în același timp”.

“Oamenii văd lumea ca pe o piramidă fatală; şi se înghesuiesc înăuntru-i, pentru a ajunge cât mai sus, înspre vârfu-i; drept pentru care se şi sfâşie între ei şi sunt cu totul nefericiţi (nemulţumiţi)… Pe când, dimpotrivă, dacă ar creşte şi s-ar împlini în chip firesc, dacă s-ar dezvolta ca şi spicul de grâu pe câmpie, fiecare ar fi ceea ce trebuie să fie, sau ar putea fi…

Masa Tăcerii_Brancusi
“În afară de arta populară neconștientă (ceea ce am putea numi artă folclorică), în afară de ceea ce au făcut cateva persoane din loc în loc, artele n-au existat niciodată de sine stătător. Ele au fost întotdeauna apanajul religiilor. De fiecare dată când privim arta religioasă, vedem că au fost create la un moment dat lucruri foarte frumoase, urmând, inevitabil însă, și decadența. Nu se poate lua un produs al vreunei religii drept artă cu valoare universalaă. Apa este întotdeauna apă. Totuși, de fiecare dată are o calitate diferită, alcaliu, fier, sulf. Trebuie să găsim sursa de apă pură, ca astfel toți să poată bea.”

„Opiniile sunt libere, nu și obligatorii”

“Trupul omenesc este frumos doar în măsura în care oglindește sufletul”

„Iubirea cheamă iubire. Nu este atât de important ca să fii iubit, cât să iubesti tu cu toată puterea și cu toată ființa.”

„M-am născut în România, în regiunea subcarpatică numită Oltenia.
Pe atunci viața era frumoasă și armonioasă.
De mii de ani oamenii trăiau fericiți într-un fel patriarhal.
La adunări bătrânii cu lungi plete, întotdeauna așezați în jurul unei mese, luau hotărârile importante, iar tinerii, în picioare în spatele lor, îi ascultau cu respect și în tăcere.”

Asa grait-a Brancusi_Sorana Georgescu Gorjan 

“Eu nu mai sunt al acestei lumi: sunt departe de mine însumi, desprins de propriul meu trup – mă aflu printre lucrurile esenţiale!”
(Așa grăit-a Brancuși – Sorana Georgescu-Gorjan)

 

 

Viata lui Brancusi“La Paris am dus-o greu la început. Uneori mă țineam de pereți să nu cad. De foame, de boală. Îmi atârnasem deasupra patului pancarte pe care îmi scrisesem sfaturile ce mi le dam singur în clipe de îndoială.”
Unul din sfaturi era : “Nu uita că ești artist! Nu-ți pierde curajul, nu-ți fie teamă de nimic, vei ajunge la țel! Să creezi ca un zeu, să poruncești ca un rege și să muncești ca un sclav!”
(Ion Mocioi, “Brancuși- viața”)

 

brancusi---biografie_1_fullsize“Pentru prietenii săi și pentru cei pe care îi agrea, Brancuși avea ochi verzi, barbă alba și netedă, un zâmbet cald și o față senină, dar, pentru ipocriți și pentru cei pe care nu-i suporta, avea o voce spartă, ochi negri și furioși, o barbă zburlită și nu ezita să-i dea afară din atelierele sale.”
(Alexandru Buican – Brancusi, o biografie)

 

Am descoperit spiritul materiei. Vreau ca materia să trăiască potrivit legilor ei. Ştie ea mai bine ca noi adevărul.

This slideshow requires JavaScript.

Information

This entry was posted on 19/02/2016 by in Art, Books, Inspiring views, Spirituality, Various.
Follow My mind is my shelter on WordPress.com
